Dagbesteding

Dagbesteding

De dagbesteding  van Columbus bevat tal van activiteiten die vooral als doel hebben dat jongeren een werknemers-scholieren ritme (her)vinden en zingeving en zelfvertrouwen kunnen opdoen in een positieve groep, die positieve activiteiten onderneemt. Het is speciaal voor jongeren die bij Columbus ambulante begeleiding hebben en in de overige reguliere dagbesteding  of opleidingen niet mee willen of zouden kunnen draaien, maar gerichte één op één begeleiding nodig hebben (in een relatief kleine groep).

Omdat elke jongeren andere ambities, talenten en interesse heeft willen wij daar bij Columbus op aansluiten. Daarom bestaat onze dagbesteding uit een gevarieerd programma waarin er verschillende werkvelden aan bod komen. Zo wordt er met de handen gewerkt maar hebben we ook workshops over ondermerschap of basisvakken die je eventueel in de toekomst nodig gaat hebben.

We werken met hoofdthema’s die op vaste dagen terugkomen zodat jongeren eventueel ook kunnen kiezen voor specifieke dagdelen om goed te kunnen aansluiten bij hun behoeften.

Maandag: beweging en sport

Woensdag: creatieve activiteiten (beeldend) / klus-bouw projecten

Donderdag: Koken en muziek

Vrijdag: Tuin-groen / activiteiten in de natuur

Deze dagen worden aangevuld door een afwisselend programma van workshops. Dit programma krijg je elke maand zodat je weet waar je aan toe bent. Workshops en programma onderdelen hierin zijn bijvoorbeeld:

* mentorschap, gastdocenten, vrij werken (keuzevak, aan eigen doelen werken), meditaties, coachingslessen, actieve workshops, bokstraining, sport/voetbal, kernvakken school (Engels/rekenen/Nederlands) of excursies.

De dagbesteding wordt dagelijks door twee vaste begeleiders gegeven. Daarnaast wordt die dagelijks aangevuld door stagaires en vrijwilligers. Zodat er voldoende aandacht kan zijn voor de jongeren. Want soms kan dat stukje individuele aandacht belangrijk zijn. De groep op de dagbesteding is een hechte groep die de sfeer als veilig en gezellig omschrijven. Binnen de dagbesteding worden de jongeren ook betrokken in het programma en de algemene gang van zaken. Zo mag je zelf ook nieuwe programma’s inbrengen.

Binnen de dagbesteding is het natuurlijk belangrijk om te ondekken waar je talenten en kwaliteiten liggen. Maar het is misschien nog wel veel belangrijker om je veilig te voelen in een groep en hierbinnen te leren communiceren, te leren hoe je structuur aanbrengt, een dag nacht ritme te ontwikkelen en leren om verantwoordelijkheid te nemen voor taken die je krijgt. Om deze zaken te realiseren besteden we individueel ook aandacht aan de processen en houden we de werkvormen laagdrempelig.

Op onze instagram staat verschillende foto’s van de dagbesteding

https://www.instagram.com/columbusontdekjezelf.nl/

** externe programma’s binnen de dagbesteding

Scooterproject

Naast de reguliere dagbesteding wordt er ook in kleinere groepjes 3 dagen in de week (woensdag, donderdag en vrijdag) een technisch scooterproject gegeven. Dit door een ervaren scootermonteur. Hierin leer je scooters op te knappen, technische vaardigheden en eventueel ook klant contact. We zien namelijk dat veel jongeren ambities hebben om op een constructieve manier met scooters bezig te zijn. Eventueel ook om hier later gericht werk of een opleiding in te gaan doen.

Beautyproject

Een van de ruimtes bij Columbus is ingericht als beautysalon. Dit is een initiatief dat ontstaat is door enkele meiden van de dagbesteding van Columbus. Deze meiden gingen alle 3 tijdelijk niet naar school maar voelde wel ambitie om iets met uiterlijke verzorging te gaan doen. Met als doel scholing, een eigen praktijk opzetten maar ook het ontwikkelen van sociale vaardigheden die bij dit vak komen kijken zijn we dit project gestart. De ruimte biedt mogelijkheden en materialen aan zoals visagie, nagelstyling en haarstijling. Vakmensen uit het werkveld komen binnen dit project uitleg geven binnen de dagbesteding.

‘Klasje’ voor zelfstudie

Al 4 jaar op rij helpt Columbus  jongeren die geen kans regulier meer maken op een opleiding of diploma bij het behalen van hun staatsexamen. Elk jaar behalen op deze wijze jongeren die uit het speciaal-onderwijs of vavo zijn uitgevallen hun diploma. Het vergt veel discipline en zelfstudie. Maar wonderwel krijgen veel jongeren op deze wijze ‘de geest’ en hebben we al menige jongeren kunnen helpen om zo de smaak van leren terug te vinden. Een van hun is zelfs nu begonnen aan een vervolgstudie MBO begeleiding speciale doelgroepen en wordt op een dag  wellicht zelf begeleider. Ook dit gebeurd in een vorm van dagbesteding.